¡Hasta la victoria siempre!

onsdag 29. februar 2012

Et lite stykke Japan


Sitter her foran Macen og nyter en kopp med grønn te. Fløyet direkte fra Japan - til bare meg. Heldige meg! Bestevenninna mi har nok en gang sendt en gladpakke, full av herlige delikatesser og nusselige japanske ting.

Te, sjokolade, snop, strømper med fuskepels, klistermerker, utstyr til kortlaging og scrapbooking. Og enda mer til Hello Kitty-samlingen min. Søte Hello Kitty-klyper til kjøkkenet. Man blir vel aldri for gammel for Hello Kitty? Disse blir kjekke å ha når poser skal forsegles. Snop fra Mexico har jeg også fått. Digger det meksikanske snopet, hvor de bruker chili for å piffe opp smaken. Det var nokså rart å spise chili som snop første gangen, men etter to år i Mexico er jeg hekta.


Mens jeg nyter den grønne teen, kikker jeg litt på bilder og mimrer tilbake til 2008. Den sommeren var jeg på ryggsekktur i Japan. En eventyrlig reise til et land full av historie, kulinariske opplevelser og fantastiske mennesker.

Jeg besøkte utallige historiske steder, som øyen Miyhajima utenfor Hiroshima og det hvite ninjapalasset fra 1333, som rager over byen Himeji. Storbyene med alle neonlysene og travle mennesker var litt av en opplevelse for en jente oppvokst på den norske landsbygden.

Miyhajima
Himeji
Osaka

Japan er full av himmelske smaker, og jeg ble litt av en kløpper med spisepinnene. Jeg sjekket inn på tradisjonelle hotell med private onsen. På disse hotellene bodde jeg på gulvet. Når det blir kveld, kommer betjeningen og ruller ut sengen som ligger i skapet. Og det var alltid en stor kanne med varmt vann og grønn te jeg kunne forsyne meg med.



Jeg dro på kryss og tvers med lyntog. Her er jeg sammen med bestevenninnen min Megumi. Vi dro på tur sammen til Nara og Kyoto. Nå planlegger vi å treffes igjen. Endelig! Kanskje blir det Malaga, kanskje Mexico. India er også en idé. Eller kanskje jeg tar meg en tur til Japan igjen?
   

Ingen kommentarer: