¡Hasta la victoria siempre!

lørdag 18. februar 2012

Lillelørdag og Storelørdag

Denne uken har jeg vært ekstra heldig. Jeg har hatt to herlige lørdager i samme uke, hvor jeg har kost meg i massevis.

På lillelørdag hadde jeg en bitteliten vinterferie. Langt borte fra snø og is. Her er det sol. Sol, sol og bare sol! Og dagen, den nøt jeg nettopp ute i denne herlige solen. Jeg passer på å få en god dose D-vitaminer her nede. Jeg må ha et stort lager jeg kan tære av når jeg atter en gang vender den fregnete nesen nordover i morgen.


Jeg hadde god tapas på stamstedet mitt. Tapas med litt marokkansk inspirasjon, denne gang. Marinert kylling med hummus og herlig yoghurtdressing. Mmmmm!



Ettermiddagskaffen, den nøt jeg på en benk på Plaza de la Merced. Her skinner solen dagen lang, og jeg satt ett par timer helt oppslukt i boken Populærmusikk fra Vittula. Morsom bok om barske svensker fra nord på 60-tallet.

Etter ett par arbeidsdager, kom plutselig storelørdag. Jeg våknet opp klokken 11:30 med en følelse av at klokken var rundt 09:00. Sjokkert over mitt gode sovehjerte som hadde sovet bort flere timer med sol og innhøsting av D-vitaminer, kastet jeg meg ut av sengen og inn i dusjen. På en-to-tre var jeg ute av dørene. Frokosten fikk bli tapas i dag. Og på den siste dagen bestiller jeg favorittapasen, Albondigas. Retten ser så lekker ut på tallerken, at jeg nesten ikke tør begynne å spise. Men når jeg endelig våger å ta en bit, er resten slukt på ett par minutter.



På storelørdager har man lov til å kose seg litt ekstra. Jeg kjøpte meg en rosa donut. Den spiste jeg i parken og hørte på noen hippier som klimpret på gitaren. Glad og fornøyd gikk jeg og nynnet på spansk musikk på veien hjemover.

Que dificil cantarle a tierra madre,
que nos aguanta y nos vio crecer,
y a los padres de tus padres
y a tus hijos los que vendrán despues
......

Snart hjemme! I enden av denne gaten bor jeg!
....
Grite, grite...o no lo ves??
va muriendo lentamente, mama tierra... mother earth...


Ingen kommentarer: