¡Hasta la victoria siempre!

søndag 22. mai 2011

Møbelkjøp, totalt på impuls!

Jeg vet ikke helt hva som gikk av meg lørdags ettermiddag. Plutselig stod jeg utenfor Fretex med en rosa barokkstol og et lite kaffebord i retro mellom armene.

Det hendte under jakten på det perfekte glassfatet til frukten på kjøkkenbenken. Jeg hadde snoket rundt på loppemarkedet på Nytorget uten å finne Det, og hadde gått videre til Fretex. Jeg fant ikke fatet, men mange kjekke smånips. Den ene fargerike glassgjenstanden etter den andre. Men jeg var flink. Veldig flink. Gang på gang minnet jeg meg selv på at skapene allerede er fullstappet og at jeg trenger ingenting. I tur og orden klarte jeg å legge tingene tilbake i hyllene. Til slutt skulle jeg bare en bitteliten tur innom møbelavdelingen å kikke.

I butikken møtte jeg en hyggelig, gammel dame. Hun ønsket seg en bedehuskjele. Fretex pleide å ha bedehuskjeler før i gamle dager, sa hun, men nå var det lenge siden hun hadde sett en der. Hun gikk mellom hyllene og kikket på glassgjenstandene. Jeg kan ikke gå her ifra uten å kjøpe en liten ting, hvisket hun til meg, og holdt på en liten dessertskål til 20 kr. Denne var jo fin. Kanskje kan jeg bruke denne til noe? Jeg skulle hatt en bedehuskjele.

Kanskje var det denne samvittigheten over å ikke kunne gå ut av butikken uten å kjøpe noe som smittet over på meg. Og den gamle damen som lette etter bedehuskjelen mente så absolutt at barokkstolen var verdt pengene. Hadde jeg prøvesittet den, kanskje? Jo, det hadde jeg. Entusiastisk fortalte jeg at stolen var fantastisk å sitte i. Så komfortabel.

Og det bordet passet jo helt perfekt til stolen, det syntes vi begge. Ja, så manglet det en liten flis på kanten, men det gjorde ingenting mente den gamle damen. Hun hadde selv et lite bord hvor en flis hadde manglet. Da naboen flyttet hadde hun vært inne i huset hans. Der hadde hun funnet en flis som passet perfekt til bordet hennes. Og den hadde hun fått av naboen, for han skulle jo flytte og trengte ikke flisen. Så nå var bordet hennes igjen like flott.

Joda, jeg gjorde garantert et kupp. Vi var begge overbevist om det.

 Et kupp!

Nå har jeg klødd meg i hodet i over ett døgn. Først og fremst for å finne ut hvor jeg skal plassere dem. Jeg synes fortsatt at de er like fine, men egentlig har jeg jo ingen plass til flere møbler. Kanskje kan stolen være på soverommet? Bordet tror jeg at jeg kan ha langs en vegg i stuen.

Deretter begynte jeg å planlegge hvordan jeg kan gjøre dem skikkelig trendy. Brunt er totalt krasj med alt annet jeg har. Jeg vil pimpe dem opp i nye farger. Kanskje bordet med hvit bordplate og rosa bein? Jeg har bestemt meg for å beholde det rosa trekket i stolen, men vil male treverket hvitt. Eller kanskje være litt smågal og gå for oransj, lilla eller limegrønt? Eller totalt rosa? Fra tid til annen er jeg innom hjemmesiden til Precious og henter inspirasjon. Kanskje klarer jeg å få til noe sånt selv? Tror dette kan bli et kjekt lite prosjekt, og gleder meg til det endelige resultatet.

Noen ganger er ikke impulskjøp så verst likevel!
   

Ingen kommentarer: