¡Hasta la victoria siempre!

mandag 26. mars 2012

Smådrypp fra den spanske hverdagen


Det er deilig vår i Malaga. Med norske sommertemperaturer. Jeg er ofte å finne på en benk på et plaza, i en park eller i en av Malagas solrike gater, med boken High Fidelity og en kaffe. Det er herlig å sitte slik, og se bylivet passere forbi. Jeg liker pulsen her. Storby, men med en atmosfære man finner i koselige landsbyer. Boken er forresten helt fantastisk. Snart ferdig nå, og vurderer å starte på en spansk en.


Trærne blomster i rosa og hvitt, og byen er grønn. Disse vårfine trærne er like rundt hjørnet fra der jeg bor. Jeg tenker på å kjøpe en sykkel. Da kan jeg sykle fra leiligheten til stranden på 10 minutter. Det er laget mange sykkelveier rundt om i byen, så det er enkelt å komme seg frem.

 

Tenk å sykle på denne sykkelstien her. Blant palmer og tropiske planter. Det hadde vært herlig, det. Los Malagueños (som folket i Malaga kalles) er ikke særlig flittige syklister, så her kan jeg sykle i fred og ro. Kanskje sykkel blir bursdagsgaven til meg selv i år?


Men foreløpig trasker jeg byen rundt med nye, flotte vårsko. Camper. Superkomfortable og superlekre! Det gjelder å være pent skodd når man trasker rundt på marmor, som store deler av gamlebyen er belagt med.

Jeg har kommet i kontakt med flere personer som ønsker å gjøre språkutveksling; spansk mot engelsk. Halve møtet snakker vi spansk og halve på engelsk. Og så retter vi og hjelper hverandre underveis i samtalen. En fantastisk måte å stifte nye vennskap og bli enda bedre i spansk på. Det er koselig å møte hyggelige spanjoler, slå av en prat og nyte en kopp kaffe eller te sammen ute på en fortauscafé.


Andalucia er kjent for sin arabiske innflytelse. Nylig har det åpnet en arabiskinspirert tesalong i byen. Der var jeg sammen med en venninne i går. Å drikke te på dette stedet føltes litt som å være i et eventyr fra 1001 natt.

Og det er jo et lite eventyr dette, livet mitt her på Solkysten. Det er nesten sånn at jeg må klype meg selv i armen noen ganger, for å skjønne at jeg virkelig ikke drømmer!
   

1 kommentar:

Berit sa...

ÅÅÅÅÅ, bare litt misunnelig da :))
Kos deg masse!